Skånska maffian

Skivrecensioner / Annika Torstensson, Skånska maffian, musicstage.se / Permalink / 0
2010 recenserade jag en platta med Skånska maffian för musicstage.se.
Idag fick jag ett mail om att de snart släpper nästa skiva för mig att recensera som jag naturligtvis kommer lägga ut här när det blir dags.
Vill ni höra något med dom så kommer här en cover av Rolling Stones och den svenska texten är skriven av Dan Tillberg.
 
 
Recensionen som jag skrev för plattan 2010 såg ut så här:
Skivrecension Skånska maffian

Skånska Maffian är ett gäng meriterade musiker med ett gemensamt intresse, att föra vidare den skånska Rock’n’ roll-traditionen. De släpper nu sin första platta som består av tio egna låtar samt två låtar som är personliga tolkningar av Dan Hylanders Vildrosor & Tistlar samt Kal P Dals Jonnie.

Frontfigur är Miko Walldén som har många år i musikbranschen från det att han var 14 år. Förutom en massa år i olika band i olika länder, After Ski i Tärnaby/Hemavan har han de senaste åren varit en uppskattad gitarrist bakom namn som Dan Hylander, Mats Ronander, Annelie Rydé, Jan Johansen, Charlotte Perelli m.fl. Förutom det så har Miko levererat svenska texter till etablerade låtskrivare som Anders Von Hoffsten, Niklas Jarl m.fl.

Första låten Då va då (men nu e nu) är en härligt rockig låt om två kungar i söderns kvarter. Två i ett gäng och blev aldrig fler. Levde på drömmar och romantik. Tiden gick, livet blev allvar. Allt som var enkelt blev plötsligt så svårt. “Åren går och där står du kall och stolt och hälsar knappt. Ännu en gång har tiden hunnit i kapp”  

[Harli Deividsån Blos] är en gungande resa på båge.

[Jånni bi godd] “Det finns en Jånni i varje stad. Allt det där vi andra drömmer om, det gör han varje helg.”

Kalvadans är en instrumental låt. Som den fanatiska textlyssnerska jag är sätter sig den här låten inte riktigt hos mig.

Vem är det som har sagt så? En väldigt bra låt om en ensamstående, blonderad mamma som det tisslas och tasslas om. En refräng som fastnar direkt.

Jonnie Kal P Dals låt har här fått en lite jazzig förklädnad. Ängeln i svart har alltid fascinerat mig och gör det även i den här tappningen.

Brevet till Stockholm Ett brev till en förlorad kärlek och om livet utan henne.

Malmö-Köpenhamn T/R är även den här en instrumental låt som passar utmärkt ute på en spelning som ett ösigare mellanspel. I mina hörlurar där jag halvligger i soffan får jag lite smått hjärnblödning.

En av Dan Hylanders bästa låtar Vildrosor och tistlar görs här på ett fantastisk bra sätt.

E de bara jag som ser?
En undran om det inte finns någon mer som ser hur vacker himlen är. Att tiden är ur led. Hur alla snackar skit och inte ser varann. En text som verkligen stämmer in i dag när alla irrar runt med en enda tanke i huvudet om att; bara jag mår bra så är allt underbart.

I låten Tänk om tror jag först att det är något fel på skivan jag fått. Med texten “Tänk om jag skrev så stora ord att hela världen stanna till” får låten ett annorlunda slut.

The Harley Davidson Blues. Samma som andra spåret fast den här görs på engelska.

Skånska Maffians första platta är en rockig sak med lite inslag av bland annat jazz och blues. Både musik och text är rakt på, enkelt och ärligt. Miko Walldén och gänget lyckas utomordentligt bra med sitt uppdrag att hålla skånska rocken vid liv. Lyssna, släpp loss och njut!

Nu ser vi fram emot en ny platta!!! :)
Till top
http://output71.rssinclude.com/output?type=fb&id=954949&hash=ad720f3d4a7b4de05af63a012267ac12